Factory-ride.se förbättrar motorcyklars vridmoment, effekt och körkänsla genom individuell mappning i bromsbänk och dokumenterar sen resultatförbättringen. Mappningen kan ske direkt i original ECU eller med hjälp av Piggy Back enhter som tex. Power Commander. Factory ride erbjuder även olika slags tillbehör till mappningarna i webshopen. Factory Ride har en av Sveriges mest välutrustade bromsbänkar för Mc mappning och optimering.
Factory-ride.se har specialiserat sig på att förbättra motorgång, vridmoment, effekt, trottel-respons och motorbroms för motorcyklar. Din Mc blir snabbare, bekvämare och roligare att köra. Din Mc blir helt enkelt det den kunde ha varit direkt från fabrik utan de kompromisser som fabriken tvingas göra på grund av miljö, kostnads och produktions tekniska skäl.
Har du bytt avgassystem, luftfilter? Är ditt gashandtag som en strömbrytare med "av - på" i stadstrafik? Går din Mc "hackigt" i jämn eller låg fart? Är motorbromsen för kraftig i ingången på svängarna på bandagarna? Eller vill du helt enkelt bara ha mer effekt? Är svaret på någon av frågorna ja, finns lösningen i form av en seriös mappning.
Factory Ride gör det samma som Mc fabrikernas race stall. Det vill säga en individuell optimering av din motor med utgångspunkt i faktisk bruksmiljö, bränsletyp, Mc konfiguration samt dina önskemål om körkänsla. Dessutom mäter och dokumenterar Factory Ride resultatförbättringarna skriftligen.
För att kunna hjälpa Mc förare med dessa saker har Factory Ride gjort en mycket stor investering i en topputrustad bromsbänkanläggning för effektmätning, ECU mappning och professionell motoroptimering. Utöver utrustningen har jag erfarenhet från 44 års Mc mekande, 25 års tävlande i roadracing och har genomfört professionella utbildningar i motorteknik, motorstyrningar, mappning.
För att kunna erbjuda alla varianter av mappning och mappning av de flesta MC fabrikat och modeller har Factory Ride bromsbänkscell loggning av ECU data med hjälp av flera olika dataloggers , analys av knackningar, Lambda värden, avgastemperatur, vridmoment och effekt. Bromsbänken har även möjlighet till automatiserade körcykler med hjälp av ett datastyrt trottelservo som kombinerat med en elbroms möjliggör mätning - mappning av alla last - trottel, varvtals lägen.
Att kunna mäta och analysera alla viktiga parametrar är att veta! Factory-ride.se kan mäta, logga, analysera och justera alla relevanta parametrar i en Mc motor vid en mappning och får därmed en möjlighet att hitta de mest optimala inställningarna för din Mc och motorkonfiguration. Då olika Mc modeller och fabrikat har olika ECU:er och databussar krävs det ett antal databoxar av olika utföranden och fabrikat för att kunna läsa och skriva data från / till ECU:er och olika program för att redigera ECU mapparna och filerna. Factory Ride har ett heltäckande sortiment av databoxar och programvaror för detta ändamål med 10 olika system för skrivning, läsning och redigering.
Vad man kan få ut av en mappning varierar, men 7% till 15% mer toppeffekt jämfört med en standard mappning är inte ovanligt på en standard gathoj när man samtidigt byter till ett öppnare avgassystem utan katalysator.
Behåller du original avgassystem och katalysator blir effektvinsten mindre kanske 2 - 3% och är då kanske inte värd pengarna för mappningen. Enda anledningen jag kan se till att mappa en original mc är om den hackar och går ojämnt i jämn fart och gashantaget är som en strömbrytare, för att lösa det problemet krävs det då också att man kopplar ur / stänger av original lambda sond och Pairs / AIS enheten för att det skall bli ett bra resultat. Mer om det längre fram i texten.
Förutom mer toppeffekt är nog den största vinsten med en mappning den resultatförbättring man får i låg och mellanregister med en mycket bättre körkänsla på grund av den linjära vridmoment och effektökningen samt bättre trottelrespons.
Förare av standard mappade Mc med en dålig mappning kan oftast inte förstå hur det kan bli en så stor skillnad med en bra och optimerad mappning jämfört med original. Flera modeller av Ducati, Aprilia, Mv Augusta och äldre KTM är exempel på Mc:er med riktigt dåliga mappningar med strömbrytar gas och / eller hackig motorgång i jämn fart.
Det samma gäller om man byter avgassystem, luftfilter eller gör andra förändringar på en Mc, oftast går den sämre än den gjorde med original konfigurationen och man upptäcker som ägare att man helt enkelt måste mappa och optimera den för att få ut något värde ur de "trim" delar man köpt och monterat. Det räcker inte att montera trimdelar, man måste ställa in och anpassa dem till varandra för att det skall uppstå någon förbättring och något värde av modifieringen. Att montera ett öppnare avgasystem och luftfilter gör att din MC motor pumpar och flödar mer luft och därför också behöver mer bensin.
Att bensinen i EU nu också kommer ändras och innehålla 10% sprit istället för 5% innebär att motorerna automatiskt kommer att gå snålare på grund av sprit inblandningen.
Att ha tillgång till en bromsbänk och professionella mappningsverktyg är en nödvändighet för att lyckas med en mappning och motoroptimering fullt ut. Att bara "Flasha" eller läsa in en färdig mapp du hittat eller köpt på Internet utan en bromsbänkskörning som mäter effekterna av gjorda ändringar är en rejäl chansning eftersom det inte ger dig någon som helst kontroll över eller aning om resultatet. Du riskerar även att din motor förstörs om den mapp du läser in är felinställd i förhållande till din motor, bränsle och avgas systemkonfiguration.
En "färdig trim mapp" från en respektabel källa kan kanske fungera relativt bra, men det går nästan alltid att förbättra och optimera en "färdig trim mapp" och varför chansa på att förstöra din motor utan mätningar av resultatet och effekterna av gjorda förändringar genom en bromsbänkskörning - mappning. En motor är en individ som påverkas av tillverkningstoleranser, spridare som inte är matchade i flöde, den bränsle kvalitet man kör på, konfiguration för avgassystem, luftfilter osv. Och därför lönar det sig att genomföra en personlig optimering.
Ett exempel på hur saker som detta visar sig i verkliga livet kom tydligt fram när jag mappade en KTM 690 och en Husqvarna 701 och då jämförde kundens egen "Power Commander special mapp" med en "färdig" trim-mapp från Rottweiler Performance som var köpt, nedladdad för den konfiguration kunden hade på sina två Mc.
Det är nog inte riktigt det köpe - flashmapp kunderna tänkt sig eller trodde. Det visade sig också att det skilde sig 1 Hk mellan 690 och 701 motorerna trots identiska konfigurationer årgångar och mappar. Så motorer är definitivt individer.
Ett annat exempel är mappningen av en race BMW S1000RR som kom med en dedikerad racemapp från BMW Motorsport / Alpha Racing. Hojen hade en fullfjädrad racemapp skapad för den modellen och konfigurationen. Vid min mappning hittade jag lite mer effekt och vridmoment i flera register. Toppeffekten ökade en aning. Effekten i mellan och låg register mer i vissa celler. Så även en färdig och extrem "Race Mapp" från en erkänd och professionell leverantör som mappar WSBK racers kan ibland förbättras lite genom en individuell optimering.
Så för att summera allt detta kan vi konstatera att det helt enkelt omöjligt att optimera resultatet genom att bara "Flasha" eller läsa in en ny mapp utan en individuell effekt mätning och justering i bromsbänk. Man behöver anpassa mappningen till den bensinkvalitet man kör på, konfigurationen och motorns "personliga" egenskaper för att få ut mest möjligt av förändringen. Och framför allt ta fram dokumentation som visar förbättringarna för vridmoment - effekt över hela last - varvtalsregistret efter mappningen, något som Factory-ride.se gör vid mappningen.
Det är en mycket stor skillnad på att tro eller veta. Om du "Flashar" och lägger in en random mapp i din Mc har du ju ingen aning om vad detta medför. Du kan bara hoppas på det bästa. Hur stor blir resultat förbättringen eller försämringen? Du kommer inte med säkerhet veta det.
Vid en Factory Ride bromsbänk mappning mäter jag Lambda värden, temperaturer, osv. Jag testar och mäter olika Lambda värden, tänd inställningar och hittar den optimala konfigurationen för effekt och vridmoment. När mappningen är klar får du en detaljerad dokumentation och redovisning på förbättringarna som införts jämfört med hur din Mc var när den kom. Det är detta som skapar ett reellt värde och säkerhet för dig. Förutom att du får en dokumenterad effekt ökning vet du också att din motor inte riskerar att förstöras på grund av felaktiga inställningar.
Så frågan du behöver ställa dig! Skall du tro eller veta vad som sker med din Mc, motor och effekt när du "trimmar" din Mc.
Trimnings, motorsport flashnings och mappnings marknaden är välfylld med personer som lovar resultatförbättringar och fördelar, trots detta är det relativt få som dokumenterar och bevisar de utlovade resultatförbättringarna. Man kan undra varför!
Mappningsalternativ 1 - Piggy Back mappning med Power Commander
Factory Ride arbetar både med "Piggy Back" enheter som Power Commander, Rapid Bike m.fl. och även direkt mappning av original ECU utan behov av extra elektronik enheter. En av de mest kända mappings verktygen är Power Commander som är en "Piggy Back" enhet med installation "ovanpå" original ECU:n. Frågan är då vad man kan åstadkomma och förändra med en "Piggy Back" enhet som Power Commander?
Att justera en eller båda av dessa parametrar vid en mappning ger ett bra resultat med linjär effekt - vridmoment samt bättre motorgång. Att justera tändningen utöver bränslet kan ge extra effekt / vridmoment och man kan styra och placera vridmomentet så det hamnar där man behöver det bäst med hjälp av tändningen.
Om du monterar en "Piggy Back" enhet bör du samtidigt göra följande saker:
EGR - Pair - AIS enheten blåser in återförda avgaser i luftburken från avgassystemet eller luft från luftburken in i avgasportarna vid vissa varvtal och förhållanden för att förbättra emissions värden. Detta är Mc tillverkarnas "fusk" metoder för att motorcykeln skall klara myndigheters miljökrav vid ett typgodkännande.
När man byter avgassystem till ett trim avgassystem utan katalysator flödar det nya avgassystemet bättre och kan då skicka ut oförbränd bensin i avgassystemet, gasblandningen riskerar då att antändas i avgassystemet och man får irriterande avgassmällar, t. ex. vid avslag på gasen i ingången på en kurva. Avgas smällarna kommer även då oförbränt bränsle självantänder i avgassystemet på grund av hög värme. I direkt ECU mappning stänger man därför ofta av bränsle tillförseln vid gasavslag för att förhindra detta. Detta kallas för att aktivera "Fuel Cut". Att täppa till slangarna i PAIRS / AIS systemet hjälper också mot avgassmällar.
En del Mc har även ett spjäll i luftintaget till luftburken. Detta spjäll stängs då vi tomgångskörning och vid körning i låg fart tex. vid stadskörning. Det sker för att dämpa insugningsljudet. Lås detta spjäll i öppet läge eller tag bort det. Behåll magnetventilen som styr det eller montera en eliminator för magnetventilen som gör att den kan tas bort utan felkoder i ECU.
Har din Mc ett spjäll i ljuddämparens kollektor som dämpar ljudet på tomgång - lågfart skall detta spjäll låsas i öppet läge. Det sker genom att ta bort de wirar som som går från avgasventil servot till avgasventilen och sen låsa spjället i öppet läge. Servot till avgas spjället måste dock sitta kvar och vara inkopplat för att undvika felkoder i ECU vid en "Piggy Back" mappning. Även för denna funktion finns det lösa eliminatorer som gör att an kan montera bort enheten utan felkoder när de ansluts till kabelhärvan. Att öppna spjället helt sänker temperaturen i avgasventilerna vilket är positivt för livslängden på ventilstyrningar och ventiler.
Att direkt mappa en ECU ger en större möjlighet att styra olika saker i ECU:n utöver bränsle och tändning. Resultatet vid en direkt ECU mappning kan därför förfinas och anpassas ytterligare då den täcker betydligt fler ECU parametrar.
En annan viktig sak är att justeringsmöjligheten också är mer finkänslig med fler decimaler i ett cell värde vid en direkt ECU mappning jämfört med en Power Commander mappning som bara medger heltal i justeringarna. Ställer jag in 8,45 blir det 8, ställer jag in 8,6 blir det 9 i Power Commander mappen eftersom värdena avrundas uppåt eller nedåt där. Detta betyder att mappen inte alltid kan optimeras fullständigt med Power Commander.
Man slipper också ha extra tillbehör som elektronikboxar och eliminatorer monterade på Mc:en. Utöver själva mappningen kan man även av-aktivera olika funktioner i ECU:n. Exempelvis original Lambda sonder. I första hand förordar jag en direkt mappning av ECU framför en "Piggy Back" enhet.
Factory-ride.se direkt mappar i första hand ECU:er med Woolich Racing verktyg när det finns Woolich Racing täckning för en Mc modell.
Jag har samtliga Woolich Racing verktyg i min bromsbänk inkluderat dataloggning och "Auto Tune" funktion. Woolich Racing täcker BMW, Suzuki, Honda, Yamaha, Kawasaki och Ducati och jag kan direkt mappa, datalogga och optimera samtliga Mc modeller Woolich Racing enheterna täcker. Factory Ride kan även leverera Woolich "Race Tools" och Quick Shifter lösningar med mappningen.
Factory Ride är ett fullvärdigt "Woolich Racing Tuning Center och partner"
Om det inte finns en Woolich Racing enhet för en Mc modell kan jag i många fall direkt mappa, datalogga den via bromsbänkens styrenhet, AIM EVO4s datalogger och mina original Alientech Kess V2 och KTAG verktyg.
Jag kan skriva och läsa ECU:er både när de är monterade i Mc:en och när de är lösa och bortplockade från Mc:en med både Woolich Racing och Alientech verktyg.
Detta behöver du göra göra för att en "Direkt ECU" mappning skall ge så bra resultat som möjligt?
Retur till startsidan i webshopen >>>>
Det tar mer tid att direktmappa en ECU dels för att skriv - läs operationer av ECU tar längre tid jämfört med en "Piggy Back" Lösning. Men också för att optimeringen av fler parametrar förlänger tiden det tar att genomföra en optimering och mappning. Därmed är arbetskostnaden också högre för en direktmappning jämfört med en "Piggy Back" mappning, men då man har möjlighet att slippa kostnaden för extra databoxar blir totalkostnaden för de båda mappnings alternativen totalt sett ganska lika.
Vid en Factory Ride mappning optimeras alltid din mapp individuellt för din unika motor och konfiguration, jag optimerar mapparna själv i bromsbänken. Du får en dokumentation som visar förbättringen av mappningen genom en före - efter dokumentation för effekt - vridmoment på varje varvtal med 250 - 500 rpm intervall från tomgång till max varvtal.
Factory-ride.se kan läsa, skriva och redigera ECU:er för många modeller av följande Mc märken:
Aprilia, Benelli, Bimota, BMW, Cagiva, CF-Moto, Ducati, Gas Gas, Gilera, Harley Davidsson, Honda, Husaberg, Husqvarna, Hyosung, Indian, Kawasaki, KTM, Moto Guzzi, Moto Morini, MV Augusta, Royal Enfield, Sherco, Suzuki, Triumph, Yamaha.
Finns det en Power Commander till din Mc kan jag mappa den. Jag har POD-300 display - datalogger samt Autotune Lambda moduler jag tillfälligt kan koppla till din Power Commander under mappningen vid behov. Följande Mc kan mappas med Power Commander. Länk >>>>
Jag har samtliga Woolich Racing data loggnings boxar, Zeitronix bredbands Lambda sonder, och mappnings kablage till alla Mc som Woolich Racing enheterna täcker oavsett årsmodell och fabrikat, Factory Ride är ett fullvärdigt "Woolich Racing Tuning Center" I Woolich beskrivningarna för varje Mc och årsmodell framgår vilka parametrar som kan redigeras i ECU:n. Följande Mc kan mappas och dataloggas med Woolich verktyg. Länk >>>
Om en Mc ECU inte täcks av Woolich Racing använder jag AIM och Alientech verktyg för direkt mappningar när MC:n har stöd i deras programvaror. Jag har en AIM EVO4s datalogger, original Kess V2 och KTAG läs - skriv enheter samt olika ECU redigeringsprogram och ECU definitioner tillgängligt i bromsbänken. Länk >>>
Min ståndpunkt är att om det är möjligt att direkt mappa din ECU rekommenderar jag det i första hand före alternativet med mappning med hjälp av en Power Commander.
Anledningen till detta råd är att du slipper ha extra elektronik och eliminatorer monterat på din MC vid en direktmappning av ECU:n. Man kan även stänga av lambda och PAIRS – AIS funktioner i ECU vid en direktmappning och slipper ha externa eliminiatorer monterat.
En annan anledning till varför en direktmappning är ett bättre alternativ är möjligheterna att justera saker som tändning, trottelrespons med mera. Resultatet kan därför oftast bli bättre. Upplösningen på mapp förändringar är också ofta bättre vid direktmappningar.
Nackdelen med en direktmappning är att man oftast inte själv kan ställa tillbaka original funktioner och mappning till original utan behöver få hjälp om man av någon anledning skulle vilja göra det.
Egentligen rekommenderar jag bara en Power Commander mappning om man redan har en Power Commander enhet eller om din MC inte kan direktmappas i ECU.
En fråga som ofta ställs är vilket avgassystem som är bäst. Alla stora märken har bra system. Acrapovic, Arrow, Leo Vince, SC Project m.fl.. Så fabrikatet kanske inte spelar så stor roll för resultatet, utan det är typen av system man väljer som påverkar effekt och resultat. När du väljer avgassystem skall du undvika korta system som slutar i trakten av fotpinnen, de ger dålig effekt och körbarhet. Ett avgassystem som är ungefär lika långt som originalsystemet är att föredra oavsett fabrikat. I dag är ju även ljudproblematiken på bandagarna något att ta hänsyn till om man kör på dessa. Så satsa på ett så tyst system som möjligt och en ljuddämpare med bra avgasflöde. För att vara tyst behöver systemet och ljuddämparen ha längd och stor volym på stoppningen. Så kort går bort! Ett alternativ för att dämpa ljudet är att montera två ljuddämpare, en på varje sida av Mc:en istället för en enda ljuddämpare. Att ta bort katalysatorn och montera en link pipe är alltid positivt för avgasflöde och effekt. Använder du DB killers så försök använda så öppna DB killers som möjligt. Typen som bara reducerar diametern på utgångshålet är effektmässigt bättre än de som har en "vägg" som stoppar ljudet och flödet. "Väggen" reducerar även effekt effektivt. Man brukar förlora 5 - 10 Hk med en DB killer på en literklubba med en öppen DB killer utan vägg. 1 - 4 Hk på en KTM 690 med öppen DB killer mer med de som har vägg.
Din fabriks garanti upphör att gälla om du mappar eller flashar om din ECU. Du gör modifieringen på egen risk.
När det gäller besiktning av din Mc efter mappning så är svaret att din Mc inte längre uppfyller heltypsgodkännandet. Och den är därför inte laglig att framföra i trafik. Att den trots detta i realiteten går igenom besiktningen är en annan sak. Men det är ditt eget ansvar som fordonsägare att ta ansvar för detta, göra ditt val, det finns inga garantier! Så det officiella svaret är att mappningen bara är avsedd för körning på bana, inte körning i trafik då du inte längre har en laglig Mc och du mappar den på egen risk.
Det kommer ibland frågor om en Mc klarar besiktning efter att katalysatorn är borttagen med hjälp av en "link pipe" eller ett nytt slip on system. Återigen det officiella svaret är att den inte gör det, då den inte längre uppfyller heltypsgodkännandet.
Att den trots detta i realiteten oftast klarar besiktningen utan katalysator och med ett Slip On system som har EU godkännande och märkning är en annan sak. Men det är ditt eget ansvar som fordonsägare att ta ansvar för detta, göra ditt val, det finns inga garantier, då du inte längre har en laglig Mc och du mappar den på egen risk.
Ja det gör den då din mc kommer gå snålare med mer spritinblandning i bensinen. De flesta nyare Mc klarar dock förändringen i standardskick.
Här finns en lista på de Mc som i standard skick kan köra på den nya bensinen:
https://www.acem.eu/component/content/article/2-non-categorise/33-e10?Itemid=109
Har du en snålt inställd mappning eller en äldre Mc kan det behövas en mapp justering. Enklaste sättet att ta reda på om du behöver mappa om är att tanka den nya bensinen och sedan göra en effekt mätning med en AFR mätning i bromsbänken.
"Flasha" eller mappa?
Är "Flasha" det samma som att mappa i bromsbänk och ger det samma resultat? Det är det inte!
Och att "Flasha" ger heller inte ett optimerat resultat. I det verkliga exemplet med KTM 690 mappningen jag visade i texten ovan förlorade man drygt 41% av den möjliga effektökningen genom att använda den färdiga och "Flashade" Race mappen jämfört med att optimera i bromsbänken.
Många förväxlar begreppen "Flasha" och mappa och tror det är samma sak när de söker efter mer effekt och förbättringar. Att Flasha betyder man ändrar någon funktion i en ECU eller lägger in en ny "färdig" standardmapp. Att ändra en funktion kan vara att stänga av lambda sonder osv. Det är inget problem med det. Men värt att tänka på är att om du kopplar ur din ECU, skickar iväg den för en flashning kommer du troligtvis ha felkoder som måste raderas vid återanslutning av ECU:n till din Mc. På många mc modeller kommer du också behöva göra om kalibrering för trottel servo osv. I och med detta behöver du då ha tillgång till ett serviceverktyg som möjliggör detta. När du mappar i Factory Ride bromsbänk är alla saker som detta gjorda vid leveransen och inget du behöver tänka på.
Om man Flashar och samtidigt laddar in en ny bränsle och tändningsmapp som någon har lagt upp på Internet och fritt kan användas av andra riskerar du att förstöra din motor. Problemet är att du inte vet vad mappen gör utan en mätning av AFR värden och avgastemperaturer. Att ladda ned en random mapp, lägga in och bara köra är inte något att rekommendera.
Erkända och seriösa mapp leverantörer som säljer "Race" mappar tar ofta det säkra före det osäkra och "fetar" upp de ”Race” mappar de erbjuder och lägger tänd inställningar konservativt. I och med detta så är inte mappen optimal för just din Mc och ger inte bästa möjliga resultat och det är precis det exemplet med KTM 690 mappningen i texten ovan visade där man "tappade" bort 41% av den möjliga effektökningen.
När man mappar och optimerar en Mc motor professionellt i bromsbänk mäter och justerar man mappen så den passar optimalt till den enskilda Mc:en och får då också bästa möjliga resultat.
Hela meningen med att "Flasha" eller mappa är ju att få din Mc gå optimalt, så varför lägga pengar på att "Flasha" halvbra eller okända mappar? Du kommer då kasta bort pengar och energi på något som inte ger dig det du vill ha, det vill säga optimalt vridmoment, effekt och körbarhet. Istället kommer du få "rätt så bra" vridmoment och effekt om du har tur. Eller en förstörd motor om du har otur.